lördag 6 december 2014

1 - 5 december



Måndag - torsdag har tillbringats kring Röstånga och Stockamöllan och dragningen av råvattenledningen. Hinder har mätts in såsom stenrösen, diken, träd, belysning, skyddsräcken och bäckar. Detta har gjorts både med GPS och totalstation. Vi har även satt ut nya arbetspunkter med GPS och gjort utsättningar inför borrning där grundvattenprover ska tas. Har med Kenneths goda hjälp gått från helt okunnig till att besmästra det mesta i vårt dagliga arbete med GPS:en vilket känns kanon.

Vi har även gått ett polygontåg genom svår terräng för att få ut cirka 8 nya punkter att kunna etablera mot. Detta var klart nyttigt att få göra då vi räknat på detta i skolan. Man har förstått det teoretiska men när det var dags att göra det praktiskt hade jag inte mycket nytta av det vi gjort i skolan. Återigen känns det som att återkopplingen till verkligheten ofta saknas i skolan.
Varför sitta med papper och penna och räkna ut nya polygonpunkter när vi har tillgång till GEO i skolan och hade kunnat göra alla beräkningar i GEO som man gör i arbetet? Detta är ju inte något man kan efter papper /penna övningarna utan måste lära sig i vilket fall som helst. Kommer förhoppningsvis i Geodesi 5. Överlag tycker jag vi har haft alldeles för lite verklighetsanpassade övningsfall i GEO i skolan.

Fredagen började med Hampus i Helsingborg där vi satte ut stomlinjer och fasadväggar på profiler. Därefter mot Hyllie där väggarna nu börjar resas på källarplan varvid reflexerna blir onåbara. Eftermiddagen gick till att få upp nya reflexer vilket kan vara väl så svårt när man ska ställa upp på källarplan med begränsade möjligheter/utrymme att fästa reflexerna på men det löste sig fint med goda beräkningsresultat.

Slutligen en liten filmsnutt beskrivande ett synnerligen avancerat moment!

 



7 kommentarer:

  1. Det är svårt att se filmsnutten :(
    Jag har försökt allt
    Jag får försöka en annan dag
    /Nihad

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om det du skriver om GEO, det borde vara mer av det!

    SvaraRadera
  3. Polygontåg i verkligheten vore kul att höra mer om. Startade ni i kända punkter och slutade i kända eller hur var upplägget ?

    SvaraRadera
  4. Det låter som din LIA är riktigt bra. Man vill ju verkligen få vana med både GPS och totalstation samt GEO eller motsvarande CAD-program. Tänker du dig att det kan vara en framtida arbetsplats?

    SvaraRadera
  5. Kan bara instämma Patrick angående för lite verklighetsanpassade övningsfall i GEO i skolan bland annat! Skulle funnits instrument tillgängliga i skolan så kunde man gjort egna småprojekt mäta in, sätta ut och bearbeta det i Cad eller Geo!

    SvaraRadera
  6. Du tar orden ur min mun Patrick!
    Och vi är tydligen inte ensamma om att tycka så!
    Skolans värld är inte riktigt i "synk" med verkligheten!
    /Benny

    SvaraRadera
  7. Ja det hade verkligen varit bra med lite verklighetsanpassade övningar i skolan. Tur man har fått testa på lite på praktikplatserna. Bra tips för hur man tar sig under taggtråd, tur det inte är blött :)

    SvaraRadera